Σε Τμήμα Πρώτων Βοηθειών, νοσηλευτηρίου που είναι συμβεβλημένο με το ΓεΣΥ, άφησαν ασθενή ο οποίος υπέστη εγκεφαλικό να υπογράψει και να φύγει, καθώς όπως τον ενημέρωσαν δεν είχαν κλίνη για να τον νοσηλεύσουν, και θα έπρεπε να περάσει το βράδυ στο ΤΑΕΠ. Ο ασθενής υπέγραψε, έφυγε από το νοσοκομείο ταλαιπωρημένος με το ιδιωτικό του όχημα και επέστρεψε την επόμενη ημέρα το πρωί όταν και βρέθηκε, κατόπιν παρεμβάσεως, κλίνη και κατέστη δυνατή η εισαγωγή του.
Όπως είναι σε θέση να γνωρίζει ο «Π», την περασμένη Δευτέρα, ο ασθενής, άντρας γύρος τα 50, επισκέφθηκε το Τμήμα Ατυχημάτων και Επειγόντων Περιστατικών (ΤΑΕΠ) του Απολλώνειου Νοσοκομείου. Οι επί καθήκοντι ιατροί, αφού τον εξέτασαν, διέγνωσαν ότι υπέστη ελαφρύ εγκεφαλικό επεισόδιο και ότι έπρεπε να κρατηθεί στο νοσοκομείο για περαιτέρω εξετάσεις. Κάποια ώρα μετά ωστόσο τον ενημέρωσαν ότι δεν υπάρχει διαθέσιμη κλίνη στο νοσοκομείο, ούτε σε άλλο νοσηλευτήριο εντός ΓεΣΥ με το οποίο, όπως του είπαν, είχαν επικοινωνία. Ως εκ τούτου, τον ενημέρωσαν ότι μπορεί, είτε να παραμείνει να διανυκτερεύσει σε κρεβάτι μέσα στο ΤΑΕΠ, είτε να υπογράψει και να φύγει με δική του ευθύνη. Ο ασθενής φαίνεται να ρώτησε τους γιατρούς γιατί δεν αναλαμβάνουν οι ίδιοι την ευθύνη για την αποχώρησή του, και, σύμφωνα με τα λεγόμενά του, του είπαν ότι κάτι τέτοιο δεν μπορεί να συμβεί και ότι αν θέλει να φύγει πρέπει να υπογράψει. Ο ασθενής αναφέρει ακόμη ότι προηγουμένως του είχαν πει ότι χρειάζεται ξεκούραση και ότι είχε πει στο προσωπικό εκεί «βρείτε μου ένα κρεβάτι εκτός Πρώτων Βοηθειών, να μην έχει τόσο φως και τόσο κόσμο, προκειμένου να μπορέσω να μείνω και να ξεκουραστώ». Ο ασθενής, εν τέλει, αποχώρησε από το νοσηλευτήριο, με γιατρό που βρισκόταν εκείνη τη στιγμή στο καθήκον να του λέει, «ελπίζουμε να σε δούμε αύριο». Ο ασθενής πήγε, ευτυχώς, την επόμενη ημέρα το πρωί πίσω στις Πρώτες Βοήθειες, όποτε και επετεύχθη εν τέλει η εισαγωγή του στο νοσηλευτήριο.
Ενημέρωση με την… κόλλα
Η ταλαιπωρία του όμως δεν τελείωσε εδώ. Επιστρέφοντας στο νοσοκομείο και αφού είχε γίνει εισαγωγή σε θάλαμο, τον ενημέρωσαν ότι την ίδια ημέρα (Τρίτη) θα τον επισκεπτόταν προκειμένου να τον εξετάσει και καρδιολόγος. Ωστόσο, όπως μας ανέφερε, ο καρδιολόγος έκανε δύο ημέρες να τον επισκεφθεί, καθώς όπως τον ενημέρωσε το προσωπικό του νοσηλευτηρίου, χάθηκε το χαρτί που άφησαν στο γραφείο του γιατρού, που τον ενημέρωνε τον ότι θα πρέπει να δει τον ασθενή.
Τι λέει το Απολλώνειο
Λόγω της σοβαρότητας της καταγγελίας, ο «Π» έκρινε αναγκαίο να επικοινωνήσει με τη διοίκηση του νοσοκομείου και να ζητήσει τη θέση τους. Όπως μας ανέφεραν, λόγω έλλειψης κλινών έγιναν προσπάθειες για να μεταφερθεί ο ασθενής σε άλλο νοσηλευτήριο, εντός του ΓεΣΥ στην επαρχία Λευκωσίας, αλλά κάτι τέτοιο δεν επετεύχθη. Ακόμη μας λέχθηκε ότι δόθηκε η επιλογή στον ασθενή να παραμείνει στο ΤΑΕΠ μέχρι την επόμενη ημέρα, όπου ήξεραν εκ των προτέρων ότι θα δοθούν κάποια εξιτήρια και θα μπορούσαν να του βρουν κλίνη. Να σημειωθεί ότι ο «Π» επιχείρησε να επικοινωνήσει με τα νοσηλευτήρια στα οποία μας λέχθηκε από πλευράς Απολλώνειου ότι αποτάθηκαν για να εξασφαλίσουν κλίνη, ωστόσο δεν ήταν σε θέση να μας επιβεβαιώσουν τη συγκεκριμένη πληροφορία.
Η ευθύνη του ΟΑΥ
Ανεξαρτήτως του συγκεκριμένου περιστατικού, φαίνεται ότι υπάρχει ένα γενικότερο πρόβλημα στις Πρώτες Βοήθειες εντός του ΓεΣΥ, αλλά και στη συνεργασία μεταξύ των νοσηλευτηρίων του συστήματος. «Γενικά, εμείς αυτό που διαπιστώνουμε είναι ότι υπάρχει πρόβλημα οργάνωσης και ευθύνη επί τούτου φέρει ο ΟΑΥ» ανέφερε σε δηλώσεις του στον «Π» ο επίτιμος πρόεδρος της ΟΣΑΚ, Μάριος Κουλούμας. Ο ίδιος δεν θέλησε να σχολιάσει το συγκεκριμένο περιστατικό, το οποίο χαρακτήρισε ως πολύ σοβαρό, διατυπώνοντας την ίδια στιγμή την άποψη ότι θα πρέπει να γίνει επίσημη καταγγελία και να διερευνηθεί ενδελεχώς. «Δεν μπορεί ένα νοσηλευτήριο να αφήνει έναν ασθενή που υπέστη εγκεφαλικό να φεύγει από το ΤΑΕΠ», είπε, σημειώνοντας την ίδια στιγμή ότι πρέπει να παρέμβει ο ΟΑΥ, «μιας και καθημερινά γινόμαστε δέκτες καταγγελιών σε σχέση με τον τρόπο που μεταχειρίζονται ασθενείς κάποια ιδιωτικά ΤΑΕΠ. «Δεχόμαστε καταγγελίες για αξιολόγηση ασθενών, πριν από την εγγραφή, προκειμένου να μπορεί το νοσηλευτήριο να 'διώχνει' τον ασθενή, χωρίς να καταγράφεται πουθενά ότι αποτάθηκε κοντά τους», είπε, για να υπενθυμίσει ότι τέτοιου είδους αναφορές αλλά και καταγγελίες, π.χ. για έλλειψη ειδικοτήτων σε ΤΑΕΠ, φτάνουν σίγουρα και στα αφτιά του ΟΑΥ, και ο Οργανισμός έχει την ευθύνη και την υποχρέωση να θέτει υψηλά πρότυπα ποιότητας, αλλά και να ελέγχει την ίδια στιγμή ότι οι μηχανισμοί τους οποίους θέτει, λειτουργούν.
«Ο ΟΑΥ ο ίδιος», πρόσθεσε ο κ. Κουλούμας, «διαπιστώνοντας ότι κατά διαστήματα υπάρχει θέμα με την έλλειψη κλινών σε νοσηλευτήρια εντός του ΓεΣΥ, ήρθε και θέσπισε διαδικασία, μέσω της οποίας, νοσηλευτήριο που παρέχει υπηρεσίες εντός του ΓεΣΥ και για τον έναν ή τον άλλο λόγο δεν μπορεί να εξυπηρετήσει ασθενή που αποτάθηκε κοντά του, υποχρεούται να απευθυνθεί σε άλλα νοσηλευτήρια του συστήματος, ακόμη και αν δεν είναι στην ίδια επαρχία, προκειμένου να διασφαλίσει ότι ο δικαιούχος θα λάβει τις υπηρεσίες υγείας που χρειάζεται άμεσα. Κάτι τέτοιο δεν φαίνεται να συμβαίνει και είναι ευθύνη του ΟΑΥ να το ελέγξει».
Καταληκτικά, ο κ. Κουλούμας θέλησε να απευθύνει για άλλη μια φορά έκκληση προς τους ασθενείς να προβαίνουν σε καταγγελία όταν διαπιστώνουν ότι παρόχοι υπηρεσιών λειτουργούν εις βάρος της υγείας των δικαιούχων και του συστήματος γενικά.